Az óvodai minősítéshez kapcsolódó, azt meghatározó útmutató még várat magára, így a beadási határidő előtt szűk másfél hónappal is, mégis milyen irányelvek alapján készítse portfólióját az óvodapedagógus? Tettünk egy kísérletet mindezek összegzésére a törvény, az iskolai útmutató – és a valódi óvodai gyakorlat kapcsán.
"A zsákban futásra emlékeztet leginkább, amit elvárnak az óvónőktől a portfólió készítése kapcsán. Rajtvonalhoz állítanak minket, szurkolnak is nekünk, de gúzsba vagyunk kötve. Nem tudjuk mit és hogyan készítsünk, mi alapján ki és mikor értékel minket. A feltöltő felületen ugyanazok az opciók szerepelnek, mint az iskolain, nincsenek az óvodára készített sablonok, iránymutató dokumentumok. Egy óvodában az összes óvónőre legjobb esetben jut egy számítógép, a technikai feltételek sem adottak. És mi ugrálunk, mint mindig, mert bizonyítani akarjuk, mi is kiérdemeljük a pedagógus megnevezést, mi is igényesek vagyunk a munkánkra, mi is minőségi munkát végzünk. Pedig csak játszunk a gyerekekkel - néha zsákban futást is."
(N. L.-né, vidéki óvodavezető)
(Kép forrása: http://www.crystalkgn.sa.edu.au/2010_0603week70045.JPG)
A fenti levél kapcsán fontosnak tartottuk,
hogy összegyűjtsük azon információkat, amik az óvodára vonatkozhatnak,
adaptáljuk azon útmutatói instrukciókat, melyek az óvodára is alkalmazhatóak.
Ki, mikor, hogyan vehet részt a minősítésben?
Erre vonatkozóan nincs különbségtétel. Így idén érdemes minden 14 év gyakorlattal és szakvizsgával rendelkező óvodapedagógusnak, nyugdíj előtt állóknak különösen, beadni, akár az egyszerűsítettet is. A beadási határidő: április 30. Amennyiben a portfóliójuk megfelel a FORMAI előírásoknak, automatikusan megtörténik az átsorolás január elsejével. A 8 év gyakorlattal és szakvizsgával, vagy 30 szakmai tapasztalattal rendelkező óvodapedagógusok március 31-ig jelentkezhetnek a következő évi minősítési eljárásokra, nekik – előreláthatólag – november 30-ig kell majd portfóliójukat feltölteni.
Milyen dokumentumokat várnak el?
Eredetiségnyilatkozat, önéletrajz, intézményi bemutatás, szakmai életút bemutatása – ugyanazon kritériumok szerint.
Nevelő munka dokumentumai (teljes portfólióra vonatkozóan):
- tematikus terv: tulajdonképpen egy 10 alkalomból álló projekt bemutatása, egyes alkalmakra történő lebontása. Utólagos reflexióval ellátva.
(Egyszerűsített portfólió esetén 3 oldal lehet a tematikus terv, a teljes portfóliónál a tematikus tervre + foglalkozásvázlatokra 15 oldal terjedelmet határoz meg az Útmutató.)
- 10 foglalkozásvázlat: a tematikus terv, azaz a projekttéma egyes alkalmainak részletes kifejtése, tevékenységformák, módszerek, megvalósítás lépéseinek hozzárendelésével. Utólagos reflexióval ellátva.
- csoportprofil: az óvodai csoport, ahol megvalósul a projekt, bemutatása 1 oldalban.
- hospitálási napló: ebből a 10 foglalkozásból egy alkalomra hospitáló kollégát kell meghívni, az ő hospitálási naplója + visszajelzése, továbbá erre a saját reflexiónk max. 3 oldalban.
- esetleírás: 1-2 oldalban bemutatni egy visszatérő problémát, és annak megoldását. (Például: differenciálás vegyes csoportban, beszoktatás, reggeli folyamatos étkeztetés). Itt arra van lehetőség, hogy megoldás-orientált, konstruktív hozzáállásunkat bizonyítsuk, ami egy jellemző problémakör óvodás csoportokban, mi azonban igen jól tudjuk kezelni.
- az IKT alkalmazás és az értékelés dokumentumai már némileg problematikusabbak az óvodai életben: abban, hogy mennyire engedhető be multimédiás anyag a foglalkozásokra, eleve megoszlanak a vélemények. Az értékelés, tulajdonképpen a megvalósult projektre történő visszatekintés, a gyerekek közreműködésének és aktivitásának a visszajelzése, a pozitív visszacsatolások lehetősége. Ez egy oldal leírás, 1 oldal reflexió, és 6. és 7. kompetencia bemutatására igen alkalmas.
- féléves ütemterv és 2 foglalkozásvázlat: tehetséggondozás, hátrányos helyzetű gyerek felzárkóztatása, vagy iskolaelőkészítő csoport foglalkozásainak a bemutatása.
Válaszható dokumentumok közül javasolt:
- videofelvétel: max. 20 perc terjedelemben, szülői hozzájárulással. Egy foglalkozáson vagy kiránduláson, ahol az óvodapedagógus aktívan részt vesz a gyerekek tevékenységében. (1 oldal reflexióval)
- egyéni fejlesztési terv: egyéni fejlődési útmutatóhoz csatolt fejlesztési terv (nevet ki kell takarni.)
- részvétel óvodai rendezvényeken (egy ünnepség megszervezésének dokumentációja, fényképekkel illusztrálva). Rendezvény leírása 1 oldal, saját szerep bemutatása 1 oldal.
- gyerekek önállóságának fejlesztése a bemutatott tematikus tervben, foglalkozásvázlatokban – 2 oldal.
- saját fejlesztésű játék, fejlesztő eszköz a foglalkozásokon – bemutatás max 2 oldalban, 1-2 oldalas reflexióval.
- problémás helyzetben kapcsolattartás szülőkkel, együttműködés más segítő szervekkel (hátrányos helyzetű, tehetséges, részképesség-zavaros gyerek esetében pl.) esetleírás 2 oldal (név nélkül), a reflektálás 1 oldalban szükséges.
- saját szakmai publikáció az óvodai élettel kapcsolatban.
- nyomtatott források vagy linkgyűjtemény a még eredményesebb óvodai munkát segítő felkészültséghez.
Mire érdemes figyelni a reflexiók kapcsán?
1. A folyamatok lényeges elemeire vonatkozzanak. (Például egy-egy projekt kapcsán mely elemek voltak meghatározóak, miben érdemes változtatni legközelebb.)
2. A problémák megfogalmazása pontos, szakszerű legyen, célszerű az Alapprogramban megfogalmazott elvárásokra reflektálni.
3. Reflexiók elemző, értékelő megfigyeléseket és megjegyzéseket tartalmazzanak. Térjenek ki a körülmények sajátosságaira. (Ez leginkább egy-egy foglalkozásvázlathoz hozzáfűzött reflexióban nyilvánulhat meg.)
4. Tudatosság, önkritikusság, a fejlődés iránti elkötelezettség jellemezze a reflexiókat, ami a külső értékelésre nyitottság, ugyanakkor biztos szakmai kompetenciák tudatában a véleményeket célszerű a saját tapasztalatokkal ütköztetni, és megfogalmazni a fejlődést segítő további feladatokat.
Szóval elhinni, hogy igazán jók vagyunk,
és teszünk azért, hogy még jobbak lehessünk.
Az óvodapedagógusok kompetenciaterületei:
1. A gyermek személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése. A gyermekek értelmi, érzelmi, szociális és erkölcsi állapotának felmérése, egyéni fejlesztés és differenciálás.
2. Az óvodai csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A közösség belső struktúrájának feltárása, a megfelelő nevelési, tanulási környezet kialakítása, közösségfejlesztés és konfliktuskezelés.
3. Módszertani felkészültség. A pedagógus módszertani ismeretanyaga, az alkalmazott módszerek tervezése, megfelelősége és beválása.
4. A pedagógiai folyamat tervezése. A tervezés tudatossága, nyomon követhetősége és megvalósítása.
5. A nevelés, fejlesztés támogatása, szervezése és irányítása.
6. A pedagógiai folyamatok és a gyermekek személyiségfejlődésének folyamatos értékelése (felzárkóztatás, tehetséggondozás) A különféle ellenőrzési formák alkalmazása, a gyerekek önértékelésének fejlesztése.
7. Kommunikáció és szakmai együttműködés. Kommunikáció és együttműködés a gyerekekkel és a kollégákkal, valamint a pedagógus önismerete és önfejlesztése.
8. Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért. Kezdeményezőképesség, felelősségvállalás, megbízhatóság és tájékozottság.
Eredményes munkát kívánunk!