HTML

Pedagógus portfólió lépésről lépésre

Friss behegyzések

  • carso: Érthetetlen, hogy a cikkhez tartozó képen miért van hibás képlet: E=m*a. köztudott, hogy Newton 2.... (2015.01.30. 14:42) Portfólió nyugdíj előtt
  • czugizsu: Milyen esetben kaphat az intézményvezető felmentést a kötelező tanítási óra ellátása alól? Milyen ... (2014.11.30. 16:34) Intézményvezetői portfólió
  • vulpus: Üdvözlöm! Gyakornok óvodapedagógusként írom a portfóliómat. Viszont sajnos elakadtam a szabadon vá... (2014.11.28. 09:58) A novemberi portfólióhoz
  • Balla diák: @naturelle: Furcsállom. Egyéni értelmezés lehet. (2014.08.27. 10:44) Egyszerűsített portfólió
  • H Tímea (törölt): „Szakértő előadónk iránymutatásával kollégáival közösen a helyszínen állíthat össze egy komplett p... (2014.04.04. 18:39) Portfólió egyedül vagy segítséggel?

Óvodai zsákban futás

2014.03.15. 06:26 :: Pedagógus Portfólió

portfolio.jpgAz óvodai minősítéshez kapcsolódó, azt meghatározó útmutató még várat magára, így a beadási határidő előtt szűk másfél hónappal is, mégis milyen irányelvek alapján készítse portfólióját az óvodapedagógus? Tettünk egy kísérletet mindezek összegzésére a törvény, az iskolai útmutató – és a valódi óvodai gyakorlat kapcsán.

 

"A zsákban futásra emlékeztet leginkább, amit elvárnak az óvónőktől a portfólió készítése kapcsán. Rajtvonalhoz állítanak minket, szurkolnak is nekünk, de gúzsba vagyunk kötve. Nem tudjuk mit és hogyan készítsünk, mi alapján ki és mikor értékel minket. A feltöltő felületen ugyanazok az opciók szerepelnek, mint az iskolain,  nincsenek az óvodára készített sablonok, iránymutató dokumentumok. Egy óvodában az összes óvónőre legjobb esetben jut egy számítógép, a technikai feltételek sem adottak. És mi ugrálunk, mint mindig, mert bizonyítani akarjuk, mi is kiérdemeljük a pedagógus megnevezést, mi is igényesek vagyunk a munkánkra, mi is minőségi munkát végzünk. Pedig csak játszunk a gyerekekkel - néha zsákban futást is."

(N. L.-né, vidéki óvodavezető)

2010_0603week70045.JPG

 (Kép forrása: http://www.crystalkgn.sa.edu.au/2010_0603week70045.JPG)

 

A fenti levél kapcsán fontosnak tartottuk,
hogy összegyűjtsük azon információkat, amik az óvodára vonatkozhatnak,
adaptáljuk azon útmutatói instrukciókat, melyek az óvodára is alkalmazhatóak. 

 

Ki, mikor, hogyan vehet részt a minősítésben?

Erre vonatkozóan nincs különbségtétel. Így idén érdemes minden 14 év gyakorlattal és szakvizsgával rendelkező óvodapedagógusnak, nyugdíj előtt állóknak különösen, beadni, akár az egyszerűsítettet is. A beadási határidő: április 30. Amennyiben a portfóliójuk megfelel a FORMAI előírásoknak, automatikusan  megtörténik az átsorolás január elsejével. A 8 év gyakorlattal és szakvizsgával, vagy 30 szakmai tapasztalattal rendelkező óvodapedagógusok március 31-ig jelentkezhetnek a következő évi minősítési eljárásokra, nekik – előreláthatólag – november 30-ig kell majd portfóliójukat feltölteni.

Milyen dokumentumokat várnak el?

Eredetiségnyilatkozat, önéletrajz, intézményi bemutatás, szakmai életút bemutatása – ugyanazon kritériumok szerint.

Nevelő munka dokumentumai (teljes portfólióra vonatkozóan):

- tematikus terv: tulajdonképpen egy 10 alkalomból álló projekt bemutatása, egyes alkalmakra történő lebontása. Utólagos reflexióval ellátva.

(Egyszerűsített portfólió esetén 3 oldal lehet a tematikus terv, a teljes portfóliónál a tematikus tervre + foglalkozásvázlatokra 15 oldal terjedelmet határoz meg az Útmutató.)

- 10 foglalkozásvázlat: a tematikus terv, azaz a projekttéma egyes alkalmainak részletes kifejtése, tevékenységformák, módszerek, megvalósítás lépéseinek hozzárendelésével. Utólagos reflexióval ellátva.

- csoportprofil: az óvodai csoport, ahol megvalósul a projekt, bemutatása 1 oldalban.

- hospitálási napló: ebből a 10 foglalkozásból egy alkalomra hospitáló kollégát kell meghívni, az ő hospitálási naplója + visszajelzése, továbbá erre a saját reflexiónk max. 3 oldalban.

- esetleírás: 1-2 oldalban bemutatni egy visszatérő problémát, és annak megoldását. (Például: differenciálás vegyes csoportban, beszoktatás, reggeli folyamatos étkeztetés). Itt arra van lehetőség, hogy megoldás-orientált, konstruktív hozzáállásunkat bizonyítsuk, ami egy jellemző problémakör óvodás csoportokban, mi azonban igen jól tudjuk kezelni.

- az IKT alkalmazás és az értékelés dokumentumai már némileg problematikusabbak az óvodai életben: abban, hogy mennyire engedhető be multimédiás anyag a foglalkozásokra, eleve megoszlanak a vélemények. Az értékelés, tulajdonképpen a megvalósult projektre történő visszatekintés, a gyerekek közreműködésének és aktivitásának a visszajelzése, a pozitív visszacsatolások lehetősége. Ez egy oldal leírás, 1 oldal reflexió, és 6. és 7. kompetencia bemutatására igen alkalmas.

- féléves ütemterv és 2 foglalkozásvázlat: tehetséggondozás, hátrányos helyzetű gyerek felzárkóztatása, vagy iskolaelőkészítő csoport foglalkozásainak a bemutatása.

Válaszható dokumentumok közül javasolt:

- videofelvétel: max. 20 perc terjedelemben, szülői hozzájárulással. Egy foglalkozáson vagy kiránduláson, ahol az óvodapedagógus aktívan részt vesz a gyerekek tevékenységében. (1 oldal reflexióval)

- egyéni fejlesztési terv: egyéni fejlődési útmutatóhoz csatolt fejlesztési terv (nevet ki kell takarni.)

- részvétel óvodai rendezvényeken (egy ünnepség megszervezésének dokumentációja, fényképekkel illusztrálva). Rendezvény leírása 1 oldal, saját szerep bemutatása 1 oldal.

- gyerekek önállóságának fejlesztése a bemutatott tematikus tervben, foglalkozásvázlatokban – 2 oldal.

- saját fejlesztésű játék, fejlesztő eszköz a foglalkozásokon – bemutatás max 2 oldalban, 1-2 oldalas reflexióval.

- problémás helyzetben kapcsolattartás szülőkkel, együttműködés más segítő szervekkel (hátrányos helyzetű, tehetséges, részképesség-zavaros gyerek esetében pl.) esetleírás 2 oldal (név nélkül), a reflektálás 1 oldalban szükséges.

- saját szakmai publikáció az óvodai élettel kapcsolatban.

- nyomtatott források vagy linkgyűjtemény a még eredményesebb óvodai munkát segítő felkészültséghez.

Mire érdemes figyelni a reflexiók kapcsán?

1. A folyamatok lényeges elemeire vonatkozzanak. (Például egy-egy projekt kapcsán mely elemek voltak meghatározóak, miben érdemes változtatni legközelebb.)

2. A problémák megfogalmazása pontos, szakszerű legyen, célszerű az Alapprogramban megfogalmazott elvárásokra reflektálni.

3. Reflexiók elemző, értékelő megfigyeléseket és megjegyzéseket tartalmazzanak. Térjenek ki a körülmények sajátosságaira. (Ez leginkább egy-egy foglalkozásvázlathoz hozzáfűzött reflexióban nyilvánulhat meg.)

4. Tudatosság, önkritikusság, a fejlődés iránti elkötelezettség jellemezze a reflexiókat, ami a külső értékelésre nyitottság, ugyanakkor biztos szakmai kompetenciák tudatában a véleményeket célszerű a saját tapasztalatokkal ütköztetni, és megfogalmazni a fejlődést segítő további feladatokat.

Szóval elhinni, hogy igazán jók vagyunk,

és teszünk azért, hogy még jobbak lehessünk. 

 

Az óvodapedagógusok kompetenciaterületei:

1. A gyermek személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése. A gyermekek értelmi, érzelmi, szociális és erkölcsi állapotának felmérése, egyéni fejlesztés és differenciálás.

2. Az óvodai csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A közösség belső struktúrájának feltárása, a megfelelő nevelési, tanulási környezet kialakítása, közösségfejlesztés és konfliktuskezelés.

3. Módszertani felkészültség. A pedagógus módszertani ismeretanyaga, az alkalmazott módszerek tervezése, megfelelősége és beválása.

4. A pedagógiai folyamat tervezése. A tervezés tudatossága, nyomon követhetősége és megvalósítása.

5. A nevelés, fejlesztés támogatása, szervezése és irányítása.

6. A pedagógiai folyamatok és a gyermekek személyiségfejlődésének folyamatos értékelése (felzárkóztatás, tehetséggondozás) A különféle ellenőrzési formák alkalmazása, a gyerekek önértékelésének fejlesztése.

7. Kommunikáció és szakmai együttműködés. Kommunikáció és együttműködés a gyerekekkel és a kollégákkal, valamint a pedagógus önismerete és önfejlesztése.

8. Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért. Kezdeményezőképesség, felelősségvállalás, megbízhatóság és tájékozottság.

Eredményes munkát kívánunk!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pedagogusportfolio.blog.hu/api/trackback/id/tr135861063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása