Az Oktatási Hivatal honlapján december óta elérhető Útmutató segédanyagai az iskolára vonatkoznak ugyan, alapjait tekintve az óvodában is használható sablonokat, szempontsorokat idézzük az alábbiakban. Az egyszerűsített portfólióhoz mindössze 7 anyag elkészítése szükséges.
Az alábbi segédanyagok az Oktatási Hivatal által közzétett Útmutatóból származnak: innen letölthető.
Egyszerűsített portfólióhoz szükséges elemek:
1. Eredetiségnyilatkozat (Útmutató 1. sz. melléklete, 104. oldal)
2. Szakmai önéletrajz
Europass önéletrajz az elvárt: itt tájékozódhat erről. Online elkészítheti önéletrajzát ITT.
3. Intézményi bemutatás (maximum 1 oldal)
Szempontsor a megírásához:
- Az intézmény adatai (neve, címe, típusa).
- Az intézmény tanulóközösségének profilja (létszám, évfolyamok, a tanulócsoportok száma, a nemek aránya, kisebbségek, a tanulók szociális háttere, más speciális vonás).
- A tantestület profilja (kor, nem, végzettségek, munkaközösségek, együttműködés a tantestületen belül, a pedagógus saját helye a testületben és a munkaközösségekben).
- Az intézmény pedagógiai programjának sajátos vonásai (célok, pedagógiai program, sajátos vonások, erősségek, eredmények). A tanított tárgy helyzete az intézményben.
- Az intézmény infrastruktúrája, különös tekintettel a tanított tárgyakra.
- Az intézmény társadalmi kapcsolatai, pl. a szülői munkaközösség szerepe, testvérkapcsolatok más iskolákkal.
Fontos: Azonos intézményben tanító pedagógusok sem tölthetnek fel azonos intézményleírást. Ez plágiumnak minősül. Természetesen az alapvető adatok egyezhetnek, de két különböző pedagógus leírása ugyanarról az intézményről nem lehet teljesen egyező, egyrészt mert ugyanazt a jelenséget másként mutatják be és értékelik, másrészt ennennek a dokumentumnak egyedi jegyeket is kell mutatnia: például amikor a pedagógus bemutatja a szaktárgy helyzetét vagy a saját szerepét, helyét a tantestületben.
4. Szakmai életút bemutatása (3-5 oldal)
- Mutassa be, mit tett az utolsó minősítés óta szakmai fejlődése érdekében!
- Milyen segítséget kapott ebben, milyen nehézségekbe ütközött? (Pl. szaktárgyi tudásának naprakészen tartása, módszertani tudásának megújulása, pedagógiai eszköztárának fejlesztése szempontjából.)
- Reflektáljon legalább két szakmai rendezvényre (például továbbképzés, konferencia, műhelymunka stb.), amelyeken részt vett! Ismertesse, ezek hogyan hatottak szakmai fejlődésére! (8. kompetencia)
A pedagógiai kompetenciákat egyenként végigtekintve értékelje önmagát! Feltétlenül térjen ki az egyes kompetenciák olyan elemeire, amelyeket az e-portfólió dokumentumain keresztül nehéz bemutatni! Például: a szülőkkel való együttműködésének értékelése, Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez Mit kell tudni a pedagógiai e-portfólióról?
5. Tematikus terv (3-5 oldal)
Útmutató 11. melléklete ezt a mintát tartalmazza:
Erről részletesebben az útmutató 98-100. oldalán található információ.
6. Tematikus tervhez kapcsolódó 10 óravázlat/foglalkozásvázlat
! Összefüggő óravázlatok legyenek
! Reflexióval kell ellátni (1 bekezdés)
Útmutató 12. melléklete és 13. melléklete tartalmaz mintát erre vonatkozóan:
7. Csoportprofil (1 oldal)
- A csoport: a tanulók száma, a nemek aránya, más, pl. szociokulturális jellemzők.
- A csoport története (pl. hogyan alakult ki a csoport, kik az osztályfőnök(ök), az adott tárgyat kik tanították előzőleg a csoportban, új tanulók/elmentek stb.).
- A csoport megismerése érdekében a pedagógus által tett lépések.
Jó munkát!