HTML

Pedagógus portfólió lépésről lépésre

Friss behegyzések

  • carso: Érthetetlen, hogy a cikkhez tartozó képen miért van hibás képlet: E=m*a. köztudott, hogy Newton 2.... (2015.01.30. 14:42) Portfólió nyugdíj előtt
  • czugizsu: Milyen esetben kaphat az intézményvezető felmentést a kötelező tanítási óra ellátása alól? Milyen ... (2014.11.30. 16:34) Intézményvezetői portfólió
  • vulpus: Üdvözlöm! Gyakornok óvodapedagógusként írom a portfóliómat. Viszont sajnos elakadtam a szabadon vá... (2014.11.28. 09:58) A novemberi portfólióhoz
  • Balla diák: @naturelle: Furcsállom. Egyéni értelmezés lehet. (2014.08.27. 10:44) Egyszerűsített portfólió
  • H Tímea (törölt): „Szakértő előadónk iránymutatásával kollégáival közösen a helyszínen állíthat össze egy komplett p... (2014.04.04. 18:39) Portfólió egyedül vagy segítséggel?

Gyakornoki portfólió

2014.09.16. 06:43 :: Pedagógus Portfólió

portfolio.jpgA gyakornokokra ugyanazon elvárások vonatkoznak a portfólió elkészítése kapcsán, mint a több éve, évtizede a pályán lévőkre. Hogyan fogjanak hozzá, milyen dokumentumokra van szükség, kitől kaphatnak segítséget?

A gyakornokok minősítése

A 2013. szeptember 1-je és 2014. január 1-je között jogviszonyt létesített, Gyakornok besorolású pedagógusoknak kötelezően jelentkezniük kellett a 2015. évi eljárásra. (oh.hu)

A gyakornokok minősítővizsgát tesznek a Pedagógus I. fokozatba lépéshez, majd Pedagógus II-be való továbblépés már minősítő eljárás során történik. 

A minősítővizsga során a minősítő bizottság elnöke tanfelügyelet vagy pedagógusminősítés szakterületeken szereplő köznevelési szakértő, valamint pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóintézményének legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja, valamint az intézményvezető vagy az általa megbízott pedagógus szakvizsgával rendelkező alkalmazott. 

60%-ot kell teljesíteni ahhoz, hogy Pedagógus I-be kerüljön, fontos ugyanakkor, bármelyik kompetencia egyes minősítési fokozatban realizálódik a minősítővizsga végeredményében, úgy a minősítési folyamatban nem felelt meg a jelölt. 

Portfólió elemei

A portfólió kötelező és választható elemei azonosak mindenki esetében, a gyakornokok választható dokumentumai azonban a tapasztalatukból, valamint a munkakörükből adódóan korlátozottak.

Mivel nem láthatnak el osztályfőnöki és vizsgáztatói teendőket, így eleve az osztályfőnöki munkához kapcsolódó dokumentumok (éves munkaterv, szociometria, stb) kiesnek. Óvodapedagógusok esetében most legalább nincs ilyen hátrány.

Amit célszerű választani, óvodában, iskolában: 

- projektterv,

- saját fejlesztésű tananyag,

- csoporttal közösen alkotott szabályrendszer,

- részvétel közösségi programok szervezésében, lebonyolításában,

- féléves ütemterv (felzárkóztatás vagy tehetséggondozás)foglalkozásvázlattal,

- részvétel az intézményi pályázatokban, innovációban,

- szakmai (nyomtatott vagy elektronikus) források bemutatása, értékelése.

Szakmai életút esetében amire érdemes figyelni:

- szakmai elkötelezettség bemutatása (miért lettem pedagógus, mi az,a mi számomra érték ebben a pályában - ne legyen túl patetikus, de mutassa be a belső motivációt),

- világítson rá a pedagógiai problémamegoldó készségre: pályakezdés tapasztalatai, beilleszkedés a közösségbe, önmaga elfogadtatása a gyerekekkel, kapcsolatfelvétel a szülőkkel (fiatal pedagógusok kompetenciáit a szülők gyakran megkérdőjelezik), kollegális kapcsolatok kiépítése,

- hogyan tudja a pedagógiai folyamatok értékelésének szempontjait érvényesíteni (a reflexiókkal kapcsolódjon, utaljon esetleg egy-egy csatolt Óra/foglalkozásvázlat megvalósulására, annak sikerességére,

- hivatkozhat a mentortól kapott értékelésre, az abban megfogalmazottak szerinti változásokra, tapasztalatokra, eredményekre.

 

Mikor, kitől, milyen segítséget kaphatnak a gyakornokok?

326./2013. (VIII. 30.) kormányrendelet szabályozza a mentor feladatait a gyakornok támogatásában, aminek elemei jelentősen hozzájárulhatnak a portfólió sikeres elkészítéséhez.

A mentor feladata segíteni a beilleszkedést, a pedagógiai dokumentumok megismerését. Mivel kiemelt szereppel bír a minősítés során a pedagógiai program és az egyéb dokumentumok összhangja, így ebben jelentős támogatást kaphat a gyakornok a mentortól. A kormányrendelet szerint elvárás, hogy a mentor segítse a gyakornokot az óra- foglalkozásvázlatok elkészítésében, óra-foglalkozáslátogatáson vegyen részt, így ezek tapasztalatai beépíthetőek a portfólióba is. 

Jó munkát! Időnk, erőnk szerint folytatjuk:)

 

Szólj hozzá!

Címkék: gyakornok

A bejegyzés trackback címe:

https://pedagogusportfolio.blog.hu/api/trackback/id/tr386702053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása