A célszalag előtt még mindig sok kérdés van a portfólióval kapcsolatban. Mit is kell pontosan feltölteni, hogyan érdemes választani a nem kötelező dokumentumok közül, mi a célja a szakmai életútnak, mit jelent az önálló alkotó tevékenység?
A november 30-ig portfóliót feltöltők csak teljes változatot készíthetnek. Ez a teljes változat azonban az augusztus 25-én megjelent módosított Útmutató alapján értendő. Így mindössze 6 óravázlat vagy foglalkozásvázlat reflexiókkal, az ehhez kapcsolódó tematikus terv és csoportprofil; esetleírás, hospitálási napló reflexióval képezi az alapdokumentumok körét.
A választható dokumentumok közül minimum 4-et, maximum 6-ot kérnek, melyekkel a pedagógus sokszínűségét mutatja, így válasszunk minél változatosabb dokumentumokat!
Az Útmutató javított változata ITT érhető el.
Érdemes felmérni a bemutatott kompetenciákat, és úgy választani dokumentumot, hogy minden kompetenciaterületen meg lehessen mutatkozni a saját érdemek szerint.
Választható dokumentumok és kompetenciák ITT letölthető.
A szövegfájlok ajánlott formátuma: Times New Roman 12 pt, max. másfeles sorköz, A4 lapméret normál margóval (mind a négy oldalon 2,5 cm). (PDF-be kell elmenteni, az illusztrációkat, esetlegesen a fényképeket is be kell szkennelni, a dokumentumba beilleszteni.)
A szakmai életútban lehet bemutatni a pálya pozitív elemeit, és kitérni az esetleges negatívumokra is, hangsúlyozva a megoldás érdekében tett lépéseket, a segítségkérést, a szakmai együttműködést! "A jelöltnek nem azt kell bizonyítania, hogy tökéletes, hanem azt, hogy elérte a megfelelő szinteket az egyes kompetenciaterületeken, és képes önmagát, szakmai munkáját objektíven elemezni, értékelni, figyelembe véve a külső véleményeket is, és képes saját szakmai fejlődésének irányát megszabni, arról tudatosan dönteni." (Útmutató)
"Idegen nyelv szakosként, ha ez a minősítővizsgára, minősítési eljárásra kiválasztott tárgya, a célnyelven nyújthat be minden olyan dokumentumot a pedagógus, amelyet célnyelven készít el a tanév során (éves ütemterv, tanulási tanítási egység terve/tematikus terv, óraterv/foglalkozásterv, témazáró dolgozat, bármely IKT-ra épülő vagy más feladat stb.). A többit, például a reflexiókat magyarul csatolja, mert a bizottságnak nem minden tagja ismeri a célnyelvet.
A két tanítási nyelvű és a nemzetiségi képzésben az e-portfólió nyelvét a szaktárgy célnyelvi tanításának óraszáma határozza meg: ha ez kisebb, mint a tárgy anyanyelvi oktatásának óraszáma, akkor a pedagógusnak magyarul kell nyújtania a dokumentumokat. Ha nagyobb, akkor minden dokumentumot, amelyet a célnyelven készít el a tanév során, a célnyelven csatolhat, a többit magyarul (lásd mint előbb az idegen nyelv szakosok esetében)." (Útmutató)
A pedagógiai tevékenység során lehetőség van önálló alkotó tevékenység bemutatására. Ez azt jelenti, ha valaki a hobbiját szívesen megosztaná, lehetősége van. Itt nem a gyerekekkel közösen végzett tevékenységet várják, hanem a saját kedvtelésre végzett tevékenységet. Ha nem kíván a pedagógus ezzel a lehetőséggel élni, fel kell tölteni egy nyilatkozatot, hogy nem akar ilyen dokumentumot feltölteni.
Jó munkát kívánunk!