Nagy az ellenállás sokak részéről a pedagógus portfólióval kapcsolatban. Ennek okai:
- ismeretlen az értékelési rendszer
- ellentmondó információk
- pozitív példa hiánya
- rutin hiánya
- újabb adminisztráció.
Az ellenállás, a rossz érzés teljesen érthető, hiszen új, ismeretlen, kontrollálhatatlan helyzettel találja szembe magát a pedagógustársadalom. Nem egyértelmű a kimenet, így még nagyobb a bizonytalanság.
A pedagógus jelenleg dönthet, hogy elkészíti-e a portfólióját és részt vesz-e a minősítő eljárásban vagy sem. Aki nem vesz részt idén, jövőre, látva a működésmódját a minősítésnek, beléphet maga is a rendszerbe. Némi veszélye, hogy elképzelhető, meg kell fizetni az eljárási díjat amennyiben a keretszám fölé esik a pedagógus.(Minden év február 28-ig kerül meghatározásra a következő évi keretszám a minősítési eljárásban résztvevők számáról.)
Célszerű idén lépni tehát! Ehhez a rossz érzés és ellenállás leküzdése, a konstruktív hozzáállás kialakítása nélkülözhetetlen. Az elfogadás 5 lépcsője megkönnyíti, hogy kötelesség helyett alkotásként tekintsen a portfólió elkészítésének feladatára:
1. lépcső: keretek elfogadása: ahhoz, hogy magasabb fizetést kapjon januártól ezt az anyagot el kell készíteni.
2. lépcső: körülmények elfogadása: ahhoz, hogy elismerjék munkája valódi értékét ezen külső mérce alapján kell igazolnia mindazt, amit eddig letett az asztalra, mait eddig megvalósított pedagógusként.
3. lépcső: érzései elfogadása: jogosak az érzései, az ellenállása. Lehet dühös, hogy ilyen feladat elé állítják. Lehet csalódott, hogy pályáján elérteket ilyen mérce szerint kell bizonygatnia. Lehet kétségbeesett, hogy vajon a külső bíráló hogyan fogja látni az Ön teljesítményét, vajon figyelembe vesz-e külső szempontokat, adott helyzeteket. Minden érzés helyénvaló.
4. lépcső: negatív gondolatok, félelmek elfogadása. Nézzen szembe annak lehetőségével is akár, hogy igen, előfordulhat, hogy nem felel meg. (Akkor 2 évig Pedagógus I.-ben marad, a minősítő eljárás eredményét a személyiségi jogok védik.) Lépjen ki szellemi komfortzónájából a cél érdekében, és bizonyítsa be, hogy attól mert 10 éve nem írt óravázlatot, rövid idő alatt profi módon létrehozza. (Sablont itt talál hozzá.) Hogy nem írt még reflexiót? Nap mint nap visszajelzi a gyerekek teljesítményét, fogalmazza meg saját kritériumrendszerét, és 1-2 alkalom után gond nélkül képes lesz néhány mondatban összefoglalni az erre vonatkozó visszacsatolását.
5. lépcső: az értelmezés értékelés - ennek elfogadása hozzásegíti a hozzáállásának módosításához. Ha elfogadta a kereteket, belátta, hogy a körülményeken nem tud változtatni, saját érzéseit és gondolatait a feladatvégzéshez szükséges üzemmódba állította, képes lesz a változtatható opción változtatni. Így képes lesz nem kényszernek, kötelességnek tekinteni a portfólió elkészítését, hanem egy rettentő sok munkával járó, időnként akár értelmetlennek látszó lehetőségnek, mellyel pályája érdemeit megörökítheti.
MI segítünk, hogyan tudja a távlati célt részcélokra, megvalósítható részfeladatokra lebontani, portfólióját lépésről lépésre elkészíteni - időben.